VOG als vrijwilliger

VOG Verplichting

Een voetbalvereniging moet een veilige omgeving zijn voor iedereen en voor minderjarigen in het bijzonder. Eén van de middelen om een veilige sportomgeving te creëren en grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, is het vragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan vrijwilligers. Het NOC*NSF en de KNVB stimuleren dit bij hun leden.

Wat is een VOG?

De Verklaring Omtrent Gedrag is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van een persoon geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel, bijvoorbeeld het trainen van minderjarigen bij een sportvereniging. Een VOG staat ook wel bekend als bewijs van goed gedrag.

Een VOG is één van de maatregelen die een sportvereniging kan nemen om de kans op (seksuele) intimidatie binnen de club te verkleinen. Het geeft meer zekerheid over het verleden van (nieuwe) trainers, coaches, begeleiders of verzorgers en het vermindert de kans dat personen, die eerder in de fout zijn gegaan, een functie bij de sportvereniging kunnen uitoefenen. Door als vereniging een VOG te verlangen van iedereen die in zijn functie in aanraking komt met minderjarigen, mensen met een verstandelijke beperking of andere kwetsbare groepen, laat je zien dat je de veiligheid van je leden serieus neemt.

Waarom de VOG?

Voetbalvereniging SV Sprundel heeft het beleid om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor onze leden en daarom sluit de VOG hier perfect op aan. Het is de bedoeling om dit seizoen voor alle leiders/trainers en overige vrijwilligers die bij onze vereniging direct of indirect te maken hebben met jongeren tot en met 18 jaar, een verklaring omtrent gedrag (VOG) aan te vragen. Iedere vrijwilliger, leiders en trainers van de junioren, pupillen, de leden van de voetbalcommissie, technische commissie, bestuursleden en kaderleden die te maken heeft met onze minderjarige leden dient in het bezit te zijn van een VOG om vrijwilligerswerk voor SV Sprundel te mogen doen. De VOG is enkel een controlemiddel voor de club om risico’s zo veel mogelijk te beperken.

Vanaf seizoen 2023-2024 is de VOG verplicht bij SV Sprundel voor deze personen.

Aanvragen (gratis) VOG
De aanvraag wordt door ons, als bestuur begeleid. Via SV Sprundel ontvangt de vrijwilliger een mail met “Verzoek tot elektronische aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag”. Deze mail is afkomstig van Dienst Justis van het Ministerie van Veiligheid en Justitie ([email protected]). Dit is dus geen spookmail! Lees de betreffende e-mail goed door. In dit verzoek staat een link naar de formele VOG-aanvraag en de rest wijst zich vanzelf. Het hebben van een DigiD is wel een vereiste. De aanvraag wordt volledig vergoed. De vrijwilliger hoeft ook geen kosten voor te schieten. Indien de secretaris niet over de volledige gegevens van een vrijwilliger beschikt zal hij deze per e-mail of telefoon benaderen met de vraag de ontbrekende gegevens aan te leveren.

Na goedkeuring door het ministerie, ontvangt de vrijwilliger de VOG per post. Na ontvangst van de VOG moet de vrijwilliger de papieren VOG afgeven bij een van de leden van het bestuur van SV Sprundel. Het papieren exemplaar bewaren wij. Wanneer de vrijwilliger niet meer in functie is wordt de VOG vernietigd.

Nadat deze gegevens ontvangen zijn, worden deze op een veilige plek bewaard en absoluut niet aan derden verstrekt!

Wat als je geen VOG wilt aanvragen of niet verstrekt krijgt?
SV Sprundel zal hier strikt mee omgaan. Iedereen die vrijwilligerswerk doet en/of actief werkzaam is bij de jeugd van SV Sprundel heeft een VOG nodig. Wil je deze niet aanvragen of krijg je deze niet verstrekt van Dienst Justis, dan stopt je betrokkenheid bij SV Sprundel per direct. Als een VOG niet wordt afgegeven betekent dat namelijk dat er een veiligheidsrisico is als deze persoon de betreffende functie gaat vervullen. Justis geeft een VOG alleen niet af als er een veroordeling is geweest gebaseerd op een strafbaar feit.

Melding bij de politie

Een VOG biedt geen 100% zekerheid. Wel is het risico dat iemand met een VOG in het verleden de fout is ingegaan binnen de kaders waarop getoetst wordt, aanzienlijk kleiner. Wij zijn ons ervan bewust dat we met het vragen van een VOG geen absolute zekerheid kunnen bieden. SV Sprundel doet daarom bij vastgesteld overschrijdend gedrag door een vrijwilliger altijd melding hiervan bij politie en de KNVB, zodat de betreffende persoon in de toekomst geen VOG kan ontvangen.

De komende tijd zal een opstartfase zijn, maar de bedoeling is dat we uiteindelijk uitsluitend trainers, leiders en vrijwilligers bij onze vereniging hebben die in het bezit van een VOG zijn.

Meer informatie?

Meer informatie is terug te vinden op de website van NOC*NSF: www.noc*nsf.nl/VOG

Indien er vragen zijn, stuur dan gerust een e-mail naar: [email protected]

Het bestuur SV Sprundel

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!