Op 17 december 1952 vond de oprichting van voetbalvereniging Sprundel plaats.

De grote initiatiefnemers om tot oprichting van een voetbalclub in Sprundel te komen waren Jan van Ginneken en Piërre de Weert. Tijdens de oprichtingsbijeenkomst waren 30 leden aanwezig die met de volgende voorstellen accoord gingen:

een verzoek richten aan de KNVB om aan de competitie deel te mogen gaan nemen.

de clubkleuren: rood shirt, zwarte broek en rood-zwarte kousen
voor een contributie van 15 cent per week.

Pas op 26 september 1953 kwam de officiële toestemming van de KNVB om aan de competitie deel te gaan nemen. Met drie elftallen ging voetbalvereniging Sprundel van start. Deze drie elftallen werden ingedeeld in de 3e klasse onderafdeling Brabantse Bond. De eerste twee seizoenen werd het 1e elftal kampioen en promoveerde daardoor naar 1e klasse Brabantse Bond. De animo voor voetballen in Sprundel groeide en in 1955 werd een jeugdafdeling opgericht.

Sportief gezien waren de jaren '70 de meest succesvolle jaren, het 1e elftal bereikte na vier kampioenschappen op rij het hoogst haalbare (wat tot nu toe is behaald) de 2e klasse KNVB. Voor de vereniging betekende dit succes een grote aantrekkingskracht op de jeugd wat tot gevolg had dat het ledenaantal explosief toenam.

Midden jaren '70 werd de jeugdafdeling fasegewijs uitgebreid met een pupillenafdeling (D t/m F).

In het seizoen '76/'77 nam voor het eerst in het bestaan van VV Sprundel een damesteam deel aan de competitie, 22 seizoenen lang was er bij SV Sprundel damesvoetbal. Thans is een nieuwe groep dames gestart om het damesvoetbal bij SV Sprundel opnieuw leven in te blazen. Ook speelde SV Sprundel vanaf seizoen '83/'84 zaterdagvoetbal, jammer genoeg heeft dit slechts zeven seizoenen geduurd.

Een kleine naamsverandering onderging VV Sprundel in de jaren '70, door de toetreding van een trimclub werd de nieuwe naam SV (sportvereniging) Sprundel. Na de successen in de jaren '70 volgde een periode waarbij het standaard team van voetbalvereniging Sprundel wisselend presteerde. Nadat midden jaren '90 nog 3e klasse KNVB werd gespeeld volgde opnieuw een aantal degradaties om uiteindelijk twee seizoenen terug een vaste stek in de 4e klasse te vinden.

Accomodaties heeft SV Sprundel in haar bestaan verschillende gekend. In 1952 werd er begonnen op een veld aan de Rucphensebaan, omdat het veld dermate slecht was werd er meer uit dan thuis gespeeld, tevens ontbrak bij het veld een goede kleedgelegenheid. In 1955 werd een nieuw veld aan de Kerlinge in gebruik genomen, maar ook daar was de accomodatie verre van ideaal. Na veel omzwervingen waaronder een speelveld van Rood Wit en een korte tijd op sportpark de Molenberg in Rucphen werd pas in seizoen '75/'76 de vaste stek gevonden op sportpark de Kerlinge aan de Hertogstraat in Sprundel.

Het 40-jarig bestaan van SV Sprundel werd in 1992 groots gevierd. In dat jaar werd ook het 1000 jarig bestaan van het dorp Sprundel gevierd. In samenwerking met de verenigingsraad die de organisatie van dit feest in handen had werd in het hemelvaartsweekend 1992 op sportpark de Kerlinge een groot feestprogramma afgewerkt, waarbij de gehele Sprundelse bevolking betrokken was.

Op 17 december 2002 was het precies 50 jaar geleden dat voetbalvereniging Sprundel werd opgericht. Op zaterdag 21 december 2002 was er de officiële receptie ter gelegenheid van het gouden jubileum. Bij die gelegenheid was er één lid, Gerrit van Ginneken, die het hele 50 jarige voetballeven van SV Sprundel had meegemaakt. Hij werd benoemd tot gouden erelid van SV Sprundel.

Op 25 februari 2003 overlijdt Gerrit van Ginneken op 78 jarige leeftijd. Tijdens hemelvaartsweekend 2003 vindt er op sportpark “De Kerlinge” een 4-daags grandioos feest plaats t.g.v. het gouden jubileumfeest.

Februari 2005, naast het hoofdbestuur van SV Sprundel zijn een aantal commissies binnen de vereniging actief, te weten: jeugd, sponsor, onderhoud, activiteiten en website. De vereniging is nog steeds groeiende wat het aantal leden betreft. In de afgelopen twee seizoenen is het aantal leden gegroeid van 300 naar 450 leden. Hiervan verricht ruim 100 leden vrijwilligerswerk.

Bronnen over de geschiedenis van SV Sprundel,

Archieven SV Sprundel:

Beheerder archieven tot 1989 Piet van den Maagdenberg,

vanaf 1989 tot heden Wim Vergouwen

Jubileumboek 25 jaar VV Sprundel 1977:

Schrijver en samensteller: Ton van Bergenhenegouwen

Drukwerk: Piet van Koulil

Jubileumboek 50 jaar SV Sprundel 2002:

Samenstellen teksten, foto's en omslag: Ton van Bergenhenegouwen

Researchwerk en correcties: Wim Vergouwen

Drukwerk: Drukkerij Rob Hendrickx Etten-leur.

Videoband 50 jaar SV Sprundel (50 minuten) 2002

Samenstelling en montage: HABRO videoproducties.

Inhoud videofilm: oude filmfragmenten voetbalwedstrijden en activiteiten bij SV Sprundel, interviews met leden uit de periode 1952 tot1970, 1970 tot 1990 en 1990 tot 2002.

Opnames van de huidige voetbalgeneratie bij SV Sprundel.